Dissonant Divas in Chicana Music: The Limits of La Onda Tapa dura - 2012
de Deborah R. Vargas
Información de la editorial
Musical sound has been central to heteromasculinist productions of nation and homeland, whether Chicano, Tejano, Texan, Mexican, or American. If this assertion holds true, as Deborah R. Vargas suggests, then what are we to make of those singers and musicians whose representations of gender and sexuality are irreconcilable with canonical Chicano/Tejano music or what Vargas refers to as "la onda"? These are the "dissonant divas" Vargas discusses, performers who stimulate our listening for alternative borderlands imaginaries that are inaudible within the limits of "la onda."
Dissonant Divas in Chicana Music focuses on the Texan monument of the Alamo and its association with Rosita Fernandez; Tejano corrido folklore and its musical antithesis in Chelo Silva; the female accordion-playing bodies of Ventura Alonza and Eva Ybarra as incompatible with the instrumental labor of conjunto music; geography as national border, explored through the multiple national music scales negotiated by Eva Garza; and racialized gender, viewed through Selena's integration of black diasporic musical sound. Vargas offers a feminist analysis of these figures' contributions by advancing a notion of musical dissonance--a dissonance that recognizes the complexity of gender, sexuality, and power within Chicana/o culture.
Incorporating ethnographic fieldwork, oral history, and archival research, Vargas's study demonstrates how these singers work together to explode the limits of Texan, Chicano, Tejano, Mexican, and American identities.
Detalles
- Título Dissonant Divas in Chicana Music: The Limits of La Onda
- Autor Deborah R. Vargas
- Encuadernación Tapa dura
- Páginas 313
- Idioma ENG
- Editorial Univ Of Minnesota Press
- Fecha de publicación 2012
- ISBN 9780816673162
Acerca del autor
Deborah R. Vargas is associate professor of Chicano/Latino studies at the University of California, Irvine.
Cargando contenido...
Espera... estamos cargando la página solicitada.
Book Conditions Explained
Estados de conservación
-
COMO NUEVOEl libro está libre de defectos, como cuando fue recién publicado.
-
MUY BUENOCasi como nuevo, pero puede presentar pequeños signos de uso, casi insignificantes.
-
BUENOEsperamos que esta categoría no necesite mucho más explicación.
-
BIENEs un libro usado que muestra algunos pequeños signos de desgaste, pero sin rasgaduras ni en la encuadernación ni en el papel.
-
CON SIGNOS DE USOSe nota que ha sido leído, pero tiene todas las páginas. La librería debe indicar cualquier defecto fuera de lo esperable en un libro de segunda mano.
-
ACEPTABLEEstá regular, pero aún se puede leer.
-
POBRESe trata de un ejemplar que presenta desgaste y daños considerables, pero aún así sigue siendo legible y el texto está completo. Si faltase alguna página, la librería debe señalarlo.